Kokosimme tälle sivulle hyväksi havaittuja ja toimivia keinoja pilata myyntitapaaminen ja tuhota mahdollisuudet saada kaupat.
Näistä meidän omista ja muiden epäonnisista kokemuksista voi ottaa myös opiksi. Vältä näitä mokia ja onnistut myynnissä paremmin.
1. Ennen tapaamista soitat varmistaaksesi, että päättäjä on varmasti tulossa tapaamiseen
Älä yritä ennen sovittua myyntitapaamista lähteä varmistelemaan tapaamista päättäjän kanssa.
Pahimmassa tapauksessa annat vain päättäjälle syyn perua sovittu myyntitapaaminen.
Menetät näin mahdollisuuden näyttää miksi ratkaisunne toimii sekä demota palveluanne itse tapaamisessa ja vakuuttaa päättäjä.
2. Otat videoyhteyden pois päältä tapaamisessa, jotta olisitte samalla viivalla päättäjän kanssa
Asiakasyrityksen päättäjä voi liittyä etätapaamiseen ilman webkameraa.
Kuvayhteyden avulla voit kuitenkin paremmin tartuttaa innostusta.
Koska päättäjän on voitava luottaa sinuun, niin käytä videota ja peitä myös sotkuinen huoneesi taustakuvalla.
Päättäjä muistaa parhaiten sen fiiliksen mikä tapaamisesta jäi - ei itse myyntitapaamisen sisältöä.
3. Kerrot kaiken itsestäsi ja yrityksestäsi, koska asiakkaan on hyvä tietää kaikki mahdollinen
Yrityspäättäjää ei juuri kiinnosta kuulla sinusta tai yrityksestäsi vaan siitä miten sinä voit auttaa heitä.
Mitä enemmän käytät aikaa itsestäsi ja yrityksestäsi puhumiseen, sitä vähemmän sinulle jää aikaa herättää luottamusta kysymyksillä ja selvittää asiakkaan ostomotiiveja.
Ostajan motiivit voivat vaihdella vaikka ratkaisusi kaikille olisikin sama.
4. Lopetat myyntiesityksesi kysymällä epävarmasti "Miltäs vaikuttaa?"
Päättäjän ostolämpötila on korkeimmillaan myyntiesityksesi päättyessä.
Kysy siis mieluummin päätöskysymyksesi itsevarmalla asenteella ja niin, että ostopäätös voi syntyä kuin itsestään.
Esimerkiksi voit kysyä: "Kuinka monta käyttäjää teillä olisi hyvä saada alussa palvelun piiriin?" tai "Ketkä kaikki teiltä olisi hyvä ottaa mukaan aloitusprojektiin?"
5. Et sovi jatkotapaamista vaan lähetät tarjouksen myöhemmin sähköpostilla
Kun on aika lopetella palaveri, yritä aina sopia seuraavat askeleet. Tämä voi olla seuraava etätapaaminen, tapaaminen tai puhelinpalaveri.
On parempi, jos pääset esittämään tarjouksesi ja vastaamaan vastaväitteisiin samalla sen sijaan, että vain lähetät sen sähköpostilla.
Sovi aina seuraava askel kalenteriin tapaamisen päättyessä.
Sopiva pituus ensitapaamiselle vaihtelee. On tärkeää, että ehdit tapaamisessa selvittää tarvittavat asiat ja esittää ratkaisuanne päättäjälle.
Toisaalta et myöskään halua, että tapaamisia jää saamatta sen vuoksi, että vaadit ensitapaamiselta liikaa aikaa.
Vaihdamme mielellämme kokemuksiamme kanssasi. Varaa siis aika niin sparraillaan miten teidän myyntitapaamisista saataisiin entistä parempia ja kerromme myös mikä olisi mielestämme sopiva pituus teidän myyntitapaamisiin.
Olemme nähneet kaikenlaisia kämmejä ja mokailleet myyntitapaamisissa.
Jotta myynti olisi mahdollisimman sujuvaa, on tärkeää aloittaa onnistuneen myyntitapaamisen valmistelu jo liidivaiheessa.
Autamme yrityksiä IT-alaan keskittyneellä buukkauspalvelulla ja markkoinnin automaatioilla. Suuri osa B2B-ajanvaraajistamme on entisiä IT-alan yrittäjiä ja työntekijöitä itsekin.
Meidän kanssa voit olla varma, että pääset reilusti kokeilemaan millä askeleilla myyntiänne voisi tehostaa ilman isoja alkuinvestointeja.
Asiakkaista pyrimme pitämään kiinni, pitkien sopimuskausien sijaan, toimivalla palvelulla.